luni, 27 ianuarie 2014

Acte necesare pentru vânzare-cumpărare imobil

Actul de dobandire al bunului imobil de catre cumparator
Acest act atesta existenta dreptului de proprietate asupra bunului imobil. Poate fi dupa caz: actul de vanzare-cumparare, certificatul de mostenitor, contractul de donatie, contractul de schimb, sentinta civila, contractul de construire.
Pentru imobilele cumparate de la stat:
1. Imobilul a fost cumparat de la stat inainte de 1989 - contractul de construire, procesul verbal de predare-primire a imobilului, titlul de proprietate eliberat de Administratia financiara, incheierea de radiere a inscriptiei ipotecare, pe care CEC-ul a luat-o la semnarea contractului de vanzare-cumparare (daca acesta a fost cumparat cu plata in rate). Daca imobilul a fost achitat integral si nu a fost radiata inscriptia ipotecara, depuneti o cerere prin care sa solicitati la CEC (avand contractul de construire in original la dvs) eliberarea unei adeverinte din care sa rezulte ca imobilul a fost achitat integral si acordul CEC-ului pentru radierea inscriptiei ipotecare. Termenul de eliberare este intre 3 si 7 zile. Radierea inscriptiei ipotecare se va efectua la biroul de carte funciara.
2. Imobilul a fost cumparat de la stat dupa 1989 - act de vanzare-cumparare, procesul verbal de predare-primire a imobilului, dovada achitarii integrale a apartamentului din partea societatii creditoare, daca plata s-a facut in rate. Daca plata ratelor s-a facut cu imprumut de la CEC, atunci este necesara si incheierea de radiere a inscriptiei ipotecare pe care CEC-ul a luat-o la semnarea contractului de vanzare-cumparare.
Certificatul fiscal.
Certficatul fiscal atesta faptul ca proprietarul figureaza pe rolul administratiei financiare cu imobilul respectiv si ca impozitele sunt achitate la zi. Actele necesare eliberarii acestui certificat fiscal sunt urmatoarele :
- cerere (formular tip);
- act de identitate (original şi fotocopie);
Daca e cazul , trebuie sa aveti la dvs in original si copie: certificat de moştenitor, certificat de deces , certificat de naştere ,certificat de casatorie , sentinta de divort.
Certificatul fiscal se elibereaza prin compartimentul registratura al directiei de taxe si impozite din sectorul de care apartineti.
Certificatul se elibereaza personal proprietarului pe baza actului de identitate, fie de un reprezentant in baza unei procuri notariale sau imputerniciri avocatiale. Pentru persoanele din strainatate, procura trebuie sa fie întocmita la Ambasada sau Consulatul Romaniei.
Certificatul fiscal este valabil doar 30 de zile de la eliberare! Daca cererea a fost depusa dupa data de 25 a lunii, certificatul este valabil pana la sfarsitul lunii urmatoare.
Adeverinta asociatia de proprietari daca imobilul care se vinde face parte dintr-un condominium
Este un formular standard care atesta ca nu aveti datorii catre asociatie. Adeverinta trebuie completata in 3 exemplare de catre administrator si de catre presedintele Asociatiei de Proprietari (semnat, stampilat si numele in clar). Va fi insotita de o copie dupa ultima lista a cotelor de la intretinere (care sa aiba stampila asociatiei in original) si o copie a ultimei chitante care atesta plata acestor cote. In final, adeverinta trebuie vizata la primaria de sector.
Extrasul de Carte Funciara.
La momentul vanzarii veti avea nevoie si de Extrasul de Carte Funciara (care certifica toate datele de identificare si situatia juridica actuala a imobilului), care se poate obtine doar de catre notar (!) pe baza dovezii de intabulare. 
Certificat de performanta energetica Legea 372/2005 stabileşte obligativitatea elaborării unui astfel de certificat pentru toate clădirile noi sau vechi care sunt vândute sau închiriate începând din 2013. Certificatul de Performanţă Energetică va include consumul de energie al construcţiei determinat de către un auditor energetic, precum şi valori de referinţă care să permită evaluarea sa. Astfel, în funcţie de energia consumată pentru încălzirea locuinţei, climatizare, iluminat artificial etc., apartamentul va primi un calificativ de la A la G. Un apartament care a primit calificativul G trebuie evitat, având un consum foarte ridicat de energie ceea ce presupune cheltuielile la întreţinere foarte mari. În acest fel calitatea termoizolaţiei clădirii se va regăsi în preţului de vânzare al imobilului sau chiria percepută. Certificatul energetic al clădirii este valabil 10 ani de la data emiterii.
Costul unui Certificat de Performanta Energetica pentru un imobil este aproximativ de:
  • apartament 1 camera-200 lei;
  • apartament 2 camere-250 lei;
  • apartament 3 camere -280 lei
  • apartament 4 camere-300 lei
  • case/vile -500-1000 lei, negociabil (in functie de complexitate).
 www.ImobileTerra.ro